Парламент під час війни ухвалив 14 законопроєктів. Що там для кримінальної юстиції?

3 березня у Верховній Раді України відбулося пленарне засідання, під час якого прийнято 14 законів та одну постанову. Це перша можливість Парламенту відповісти на законодавчі проблеми органів влади, які висловлювались протягом тижня воєнного стану (війни).

Зокрема у сфері кримінальної юстиції ухвалено:
1. Проєкт Закону №7117 від 01.03.2022 – зміни до ЗУ "Про судоустрій і статус суддів" щодо зміни підсудності судів. Дозволяє змінювати підсудність справ з неробочих в силу воєнного стану судів до робочих.

2. Проєкт Закону №7118 від 01.03.2022 – зміни до КПК України та ЗУ "Про попереднє увʼязнення". Вдосконалює ст. 615 КПК України, яка у свій час врегулювала порядок здійснення правосуддя в зоні ООС. Додатково дозволяє:
- вносити відомості про ЄРДР як тільки буде фізична можливість і уже розслідувати до цього;
- прокурору не тільки обирати запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, а й продовжувати (самостійно);
- розширює коло злочинів в яких прокурор може самостійно обирати запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, наприклад до злочинів проти нацбезпеки та воєнних додаються загальнокримінальні такі як крадіжка, грабіж, розбій (адже мародерство вчиняється лише на полі бою) тощо;
- автоматично продовжує застосований раніше запобіжний захід, якщо неможливо призначити підготовче судове засідання;
- скарги на рішення, дії та бездіяльність прокурора розглядаються будь-яким територіально наближеним до нього судом;
- звернення до суду з обвинувальним актом – строк досудового розслідування у кримінальному провадженні зупиняється та відновлюється, у разі, якщо підстави для зупинення перестали існувати. Іншими словами – до того як суд зможе фізично розглянути справу.

3. Проєкт Закону №7120 від 02.03.22 "Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України". Дуже стислий з точки зору розміру та законодавчої техніки закон, який фактично дозволяє цивільним особам (громадянам України, особам без громадянства та іноземцям) брати участь у захисті України, а також дозволяє застосовувати цивільному населенню зброї для відсічі агресії. Також зобовʼязує цивільне населення повернути видані йому зброю та боєприпаси органам МВС протягом 10 днів з дня закінчення воєнного стану.


4. Низка змін до КК України, а саме:
- посилення кримінальної відповідальності за мародерство, а також введення кваліфікованого складу злочину "в умовах надзвичайного або воєнного стану" в крадіжку, грабіж, розбій, вимагання, привласнення або розтрата майна (законопроєкт №7124 від 03.03.22);
- посилення відповідальності за державну зраду та диверсію (диверсія аж до довічного позбавлення волі), а також заборона амністії за ці злочини (законопроєкт №7116 від 01.03.22);
- Закон про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо забезпечення відповідальності осіб, які здійснювали колабораційну діяльність) (реєстр. № 5143);
- Закон про внесення змін до деяких законодавчих актів (щодо встановлення кримінальної відповідальності за колабораційну діяльність) (реєстр. № 5144).

Варто зазначити, що всі ухвалені законодавчі ініціативи є потребами воєнного часу, напрацьовувались як відповідь на поточні проблеми органів системи кримінальної юстиції і можна лише подякувати законодавцю, що зміг опрацювати в комітетах та зібратись й ухвалити необхідні зміни.

Адже ми цивілізована країна, правова держава, і тримати "юридичний фронт" має в найскладніших умовах для держави.

Слава Україні!



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Допити в умовах воєнного стану: особливості фіксації інформації та необхідність змін до законодавства (у співаторстві з Ю. Бєлоусовим та А. Орлеаном)

Джозеф Раз та його місце в філософії і теорії права (до річниці смерті)

Дещо про юридичні аспекти війни – геноцид “жителів Донбасу” чи геноцид українського народу?