Наказ про розміщення військовополонених: про що йдеться? (резюме)
Оригінал статті спеціально для JustTalk.
Після захоплення перших військовополонених стало зрозуміло, що чинного нормативного регулювання недостатньо, адже місця для утримання військовополонених не створювались, порядку інтернування не існує та інших “звичних” для міжнародного права інститутів воєнного часу у нас немає.
Тож це нормально підлаштовувати нормативне регулювання до воєнної дійсності, з якою ми вимушені мати справу з початком повномасштабної війни. Наступним кроком має стати удосконалення законодавства в частині розслідування воєнних злочинів, вирішення питання з інститутом інтернування іноземних осіб, які загрожують державі тощо.Міністерство оборони та Мінʼюст видали спільний наказ від 10 березня 2022 року N 85/1117/5 «Про тимчасові заходи з розміщення та тримання військовополонених», зареєстрований в МЮ за номером 1131/5 від 11.03.2022 (буде оприлюднений згодом). Наказ врегульовує типи місць, де утримуватимуться військовополонені, порядок поводження з ними та органи, відповідальні за це.
Питання поводження з військовополоненими регулюються Женевськими конвенціями на рівні міжнародного гуманітарного права, яке є частиною українського законодавства, адже підписано та ратифіковано Україною у встановленому законом порядку.
До початку повномасштабної війни єдиним нормативно-правовим актом, який згадує про імплементацію положень МГП була “Інструкція про порядок застосування норм міжнародного гуманітарного права в Збройних Силах України”, затв. наказом Міністерства оборони №164 від 23.03.2017 р. Положень стосовно військовополонених у ньому немає взагалі.
Попри емоційно зрозуміле бажання “не брати в полон” чи покарання військовополонених тут і зараз, міжнародне гуманітарне право встановлює низку вимог стосовно поводження з ними. Саме це і є правилами війни, яких дотримуються цивілізовані країни, однією з яких є Україна. Фактично ці правила зводяться до того, що військовополонені на час війни утримуються, лікуються, харчуються подалі від театру бойових дій, а далі репатріюються, притягуються до відповідальності за воєнні злочини тощо – залежно від умов завершення війни та відповідних угод.
Після захоплення перших військовополонених стало зрозуміло, що чинного нормативного регулювання недостатньо, адже місця для утримання військовополонених не створювались, порядку інтернування не існує та інших “звичних” для міжнародного права інститутів воєнного часу у нас немає.
Коментарі
Дописати коментар