НЕ «ВАВРІЧКОЮ» ЄДИНОЮ… ЧОМУ ЄСПЛ НЕ МОЖЕ НЕ ПІДТРИМАТИ ОБОВ’ЯЗКОВУ ВАКЦИНАЦІЮ ВІД COVID-19? (спеціально для JustTalk)
Актуальним для суспільства є питання: чи порушує права людини обов’язкова вакцинація від COVID-19, а точніше — правові обмеження для невакцинованих осіб, які уже впроваджено в Україні? Наразі Європейський суд з прав людини не має правової позиції з цього питання, проте її з високою ймовірністю можна змоделювати. Про ориджиналізм у тлумаченні Конвенції, прецеденту практику ЄСПЛ, юридизацію прав людини та принцип mutatis mutandis читайте у цьому матеріалі.
Питання запровадження обмежень для невакцинованих осіб є проблемним і для сфери кримінальної юстиції, не тільки громадського здоров’я. Адже саме правозастосовники — поліція, прокурори, суди — щоденно реагують на недотримання населенням карантинних обмежень. Одні борються з підробними сертифікатами про вакцинацію, інші — з невиконанням обмежень під час надання послуг тощо.
Найскладніше в цих умовах те, що якщо подивитися, наприклад, на адміністративну відповідальність, то лише на 6% порушників у результаті накладається санкція. З різних причин, зокрема і з лояльності до них самих правозастосовників, адже можна почути думку про те, що «обмеження для невакцинованих осіб порушують права людини» серед будь-яких верств населення. Нерідко при цьому посилаються на Європейський суд з прав людини, і варто пояснити, чому помилково.
Скажемо одразу і відверто: ЄСПЛ не висловлювався стосовно вакцинації у будь-якому її вигляді та прав людини. Будь-які посилання на те, що нібито Суд має таку позицію, — необґрунтовані, і логічно, що, враховуючи середній строк розгляду справ ЄСПЛ близько трьох років, навіть за умови актуальності теми, таких рішень просто бути ще не може, адже вакцинація розпочалась лише цього року.
З питань Конвенції та SARS-CoV-2 ЄСПЛ висловлювався лише з процедурних питань: у період із серпня по вересень 2021 року ЄСПЛ відхилив три запити про тимчасові заходипроти законів Франції[1] та Греції[2] про обов’язкову вакцинацію проти COVID-19. Мова йде про відоме правило № 39 Регламенту Суду «interim measures», яке дозволяє Суду негайно вжити тимчасових заходів до усунення непоправного наслідку порушення прав людини. 70% таких справ стосуються видворення або екстрадиції, наприклад, коли особі загрожує смертна кара; інші ж — різних питань, наприклад, у справі «Рамішвілі проти України» (заява № 79912/13, 22/10/2020) заявнику неналежним чином надавали медичну допомогу у в’язниці, і йому загрожувало осліплення, тож Суд втрутився. Проте у більшості звернень ЄСПЛ просто відмовляє, адже це винятковий інструмент, який не може підміняти собою позицію суду по суті. Власне, в цьому випадку відмова від застосування тимчасових заходів є процедурним питанням і не є позицією Суду по суті порушеного питання (стверджуваного порушення).
Тож нам, правникам, залишається чесно звернутися до теорії прав людини та прецедентної практики ЄСПЛ у питаннях приватності та громадського здоров’я, звісно, озброївшись принципом mutatis mutandis (із заміною того, що має бути замінене — «аналогія із застереженням»), вирушити у розв’язання цього питання, яке сьогодні стоїть поряд з політикою та релігією (тобто які не обговорюються зайвий раз).
Насамперед варто розібратися в термінології. Вакцинація, звісно, добровільна, адже ніхто не вводить примусово голку під шкіру і не вприскує туди вакцину. Проте правові обмеження для невакцинованих осіб у термінології Суду можуть розглядатись як «обов’язкова вакцинація» (compulsory vaccination). Власне, про це Суд зазначив у рішенні «Ваврічка та інші проти Чеської Республіки» (заява № 47621/13, 08/04/2021), до якого ми ще повернемося: «навіть якщо вакцинація ніколи не проводиться примусово, негативні наслідки, що виникають як прямий наслідок невакцинації, можуть обмежити можливість реалізації основних прав і становитиме втручання в їхню реалізацію» («hence, even if a vaccination is never forcefully administered, the negative effects, arising as a direct consequence of non-vaccination, may limit the ability to exercise fundamental rights and constitute an interference») (пар. 263). Саме в цьому значенні вживається термін «обов’язкова вакцинація».
Одразу скажу, що, на наш погляд, обов’язкова вакцинація від COVID-19 узгоджується як з текстом, так і з початковим розумінням ст. 8 Конвенції. Крім того, беручи до уваги відповідну прецедентну практику щодо обов’язкового медичного лікування, повноваження урядів щодо вакцинування від COVID-19 також мають відповідати доктрині «живого інструменту/дерева». З цієї причини очікується, що ЄСПЛ просто не може не підтримати програми вакцинації від COVID-19 з міркування захисту громадського здоров’я, тобто у конкуренції прав, передбачених ст. 2 («право на життя») та ст. 8 (право на повагу до приватного життя) ЄСПЛ стане на бік першого. Хоча за умови фантазії люди, які виступають проти вакцинації, можуть посилатись на свободу совісті та віросповідання (ст. 9 Конвенції), але, як показує чудовий аналіз Анни Красер, це право (свобода) незастосовне в цьому випадку, тож мова йде лише про конкуренцію ст. 2 та ст. 8 Конвенції[3].
А тепер спробуємо обґрунтувати:
(1) відповідно до закону (prescribed by law): у випадку Франції та Греції, а також усіх інших країн такі закони є, і люди мають можливість узгоджувати (передбачати) свою майбутню поведінку з цими законами;
(2) із легітимною метою (legitimate aim): відповідне обмеження прямо передбачене у ч. 2 ст. 8 Конвенції — обмеження допустиме з метою захисту [громадського] здоров’я, а пандемія — це саме той випадок, коли ізоляція допомагає стримувати поширення вірусу;
(3) необхідне в демократичному суспільстві (necessary in a democratic society): (безперечно, для ХХІ століття пандемія COVID-19 є безпрецедентною, і в умовах, коли населення масово не підтримує вакцинацію, необхідно забезпечити здоров’я цього населення.
У справі «Acmanne and others v. Belgium» (App. No. 10435/83) 1983 року ЄСПЛ встановив, що обов’язкове обстеження дітей на туберкульоз є законним втручанням у право на повагу до приватного та сімейного життя відповідно до статті 8 Конвенції. У 1994 році Суд визнав неприйнятною заяву ув’язненого проти обов’язкового взяття проби сечі у справі «Peters v. The Netherlands» (App. No. 22793/93). У справі 1998 року «Boffa and others v. San Marino» (App. No. 26536/95) ЄСПЛ підтримав статут Сан-Марино, який запроваджує обов’язкову вакцинацію дітей через «необхідність захисту здоров’я населення та заінтересованих осіб». Нарешті у справі «Соломахін проти України» (App. No. 24429/03) у 2012 році Суд повторив, що обов’язкова вакцинація є законним втручанням у статтю 8 ЄКПЛ, оскільки вона забезпечується законом, переслідує «законну мету захисту здоров’я» та є «необхідною у демократичному суспільстві» (подякуємо професору Сільвіо Вінчетті за ці приклади у вже цитованій статті).
Підсумок: відповідно до тексту ст. 8 ЄКПЛ, а також ориджиналістського її тлумачення, а також принципу mutatis mutandis, загальнообов’язкова вакцинація з міркувань позитивного обов’язку держави щодо захисту населення від пандемій є корисною і навряд чи буде порушенням прав людини. Обмеження, що накладаються у такому разі на невакцинованих осіб, не є втручанням у право на приватне життя.
[1] Запит про вжиття тимчасових заходів від 672 співробітників французької пожежної служби щодо Закону про управління кризою охорони здоров’я. Режим доступу: https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#{%22sort%22:[%22kpdate%20Descending%22],%22itemid%22:[%22003-7100478-9611768%22]}.
[2] Запит на тимчасові заходи щодо Греції щодо обов’язкової вакцинації для медичного персоналу. Режим доступу: https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#{%22sort%22:[%22kpdate%20Descending%22],%22itemid%22:[%22003-7113391-9633858%22]}.
[3] Krasser A. Compulsory Vaccination in a Fundamental Rights Perspective: Lessons from the ECtHR / ICL Journal 2021; 15(2) – P. 224–226.
[4] Rainey B., McCormick P., Ovey C. Jacobs, White, and Ovey: The European Convention on Human Rights. New Edi-tion, Eighth Edition. Oxford, New York: Oxford University Press; 2020.
[5] Vinceti S. R. COVID-19 Compulsory Vaccination and the European Court of Human Rights / Acta Biomed 2021; Vol. 92. — P. 3.
Коментарі
Дописати коментар